היום על פי חוק כל עסק מחויוב בהנגשה לכלל האוכלסיה ולנכים ובעלי מוגבלויות בפרט,
בעקבות חוק שיוון זכויות לאנשים עם מוגבלות ("התשנ"ח 1998) "אדם עם מוגבלות זכאי לקבל שירות באותו מקום ובאופן שיווני בוא ניתן לכלל הציבור"
משמע שבמידה והעסק שלכם הינו עסק אשר נותן שירות במקום העסק עצמו יש לדאוג לכך שיהיה מונגש לכלל האוכולסיה.
מה יקרה אם העסק שלי אינו מונגש ?
בד"כ רוב הסיכויים שכמות מקבלי השירות של העסק פשוט לא יוכל לקבל שירות ולכן כמות הלקוחות תקטן,
במקרה הפחות נעים, לקוח בעל מוגבלות שירצה לקבל ממך שירות ולא יוכל עקב בעיית נגישות יוכל לפנות ל "נציבות שיוון זכויות לאנשים עם מוגבלות" או שיגיש תביעה בעצמו והעסק יצתרך להתמודד מול קנס במקרה הפשוט או תביעה מצד הנציבות או מצד גורם פרטי.
החל מתאריך 1.11.2015 עסקים אשר נותנים שירותים לקהל מחויבים להיות נגישות, ולא יהיו חשופים לתביעות החל מסכום של 50,000 ₪ ומעלה.
איך אני בודק האם העסק שלי עומד בתקנות
אם אתה בעל עסק בינוני או גדול ומקבל לקוחות באופן ציבורי ההמלצה הכי טובה היא להעזר במומחה בנגישות, שיוודא שהעסק עומד בכללים ,
אם במידה והינך עסק קטן להלן כמה כללי אצבע מהאתר של "מרכז המידע לנגישות"
הנקודות מתייחסות למרב העסקים הקטנים ששטחם עד 100 מ"ר
ובתי אוכל ששטח הישיבה בהם אינו עולה על 25 מ"ר. אין בטופס זה תחליף לתקנות.
האם אפשר להגיע לפתח העסק?
לפני הכניסה לעסק יש רחבה פנויה בגודל 1.7X1.5 מ' או 1.5X1.5 מ'. (או יותר)
(הרחבה נקייה לגמרי – אין בה ארגזים, מעמדים, פחים וכד')
הרצפה עשויה מחומר קשיח ואין בה בליטות ושקעים.
האם אפשר לפתוח את הדלת בקלות?
לא נדרש כוח רב כדי לפתוח את הדלת (ילד בן 5 יכול לפתוח את הדלת)
האם אפשר להיכנס עם כיסא גלגלים?
ההפרש בין המדרכה לכניסה לא עולה על 1 ס"מ או שיש רמפה תקנית.
האם פתח העסק מספיק רחב?
רוחב הפתח (כאשר הדלת פתוחה) הוא 75 ס"מ או יותר.
האם אפשר להגיע מהפתח לעמדת השירות?
האם רוחב המעבר בין פתח עסק ועד עמדת השירות הוא 90 ס"מ לפחות?
והאם לאורך המעבר יש לפחות שטח אחד בגודל 1.7X1.5 מ' או 1.5X1.5 מ'. (או יותר)
המאפשר לאנשים בכיסאות גלגלים להסתובב?
האם דלפק השירות נגיש?
האם דלפק השירות (או לפחות קטע ממנו באורך 90 ס"מ) נמוך מ 1.10- מ'?
והאם הקטע הנמוך של הדלפק פנוי מסחורה או ציוד כלשהו?
עוד כמה דברים קטנים…
על דלתות זכוכית יש מדבקות גדולות בשני צבעים שונים (אחד בהיר ואחד כהה).
השלטים בעסק יהיו מנוסחים באופן פשוט וברור, כתובים באותיות ברורות ובצבע בולט.
בכל החנות יש תאורה מספיקה כדי שאנשים עם מוגבלות ראיה לא יתקלו בחפצים
ואנשים עם מוגבלות שמיעה יוכלו לראות את פני נותן השירות ולקרוא את שפתיו.
וכמובן, שירות אדיב ומכבד.
לנוחיתכם צירפנו גם חוברת הסברה להנגשת עסק קטן:
http://www.justice.gov.il/Units/NetzivutShivyon/Kvatzim/MadrichHangashatEsekKatanOCT14.pdf
(לקבלת יחס מועדף יש לציין שפניתם דרך אתר ביזסנס)
המאמר נכתב ע"י פדרמן אדריכלים מומחים בהנגשת מבנים תשתיות וסביבה.
050-7644477